zaterdag 18 augustus 2007

VIRTUELE TOEREN - MULTIMEDIA VOOR REISLEIDERS EN STADSGIDSEN



Steeds meer toeristische info is tegenwoordig multimediaal, in vestzakformaat en draadloos. Dat is handig voor reisleiders en stadsgidsen, maar hoe zit het met het aanbod en de betrouwbaarheid van die informatie ?

Welke zijn, naast web- en portaalsites, nieuwe bronnen van toeristische informatie ?
Waar kun je ze vinden ? Hoe dient hierop ingespeeld ? Hoe kun je die nieuwe infokanalen gebruiken en combineren ? Welke nieuwe kansen worden er geboden ? En met welke bedreigingen dient er rekening gehouden ?

Op deze en tal van andere vragen zal een antwoord worden gegeven tijdens de informatiesessie ‘Virtuele toeren voor reisleiders en stadsgidsen’ op Busworld Kortrijk op zondag 21 oktober 2007, uur en locatie volgen nog. http://www.busworld.org/home.php

Veranderend informatieaanbod

Tot voor een paar jaar bepaalden technologische ontwikkelingen het succes van computers en het internet. Dat is niet meer zo. De meest succesvolle websites zijn nu plaatsen waar spontaan ‘inhoud’ samengebracht wordt.
Er gaat geen dag voorbij of YouTube haalt wel ergens het nieuws. De media gebruiken allerlei blogs als informatiebron. iTunes en iPod zouden nooit zoveel succes kennen zonder al die mensen die er voortdurend nieuwe verhalen, reportages en beelden aan toevoegen.

De meeste van deze toepassingen zijn gratis, multifunctioneel en gemakkelijk te gebruiken.

Reisleiders en gidsen beschikken bijna per definitie over uitgebreide en gespecialiseerde informatiebronnen.
Internet aanbieders, magazines, reisportalen en gespecialiseerde media zijn voortdurend op zoek naar boeiende reisverhalen en -ervaringen. De vraag is hoe inhoud en mogelijkheden best gecombineerd worden, zodanig dat iedereen er voordeel kan uithalen ?

Economen noemen de nieuwe manier van werken en relaties leggen de ‘participatieve economie’.
Een voorbeeld daarvan is ‘crossmedia publicatie’: van een artikel voor Reisleiders Vlaanderen wordt tegelijk een webblog gemaakt, een podcast en een digitale beeldroute. gepubliceerd. Bereik en ‘zeggingskracht’ kunnen zo vergroot worden, zonder veel bijkomende inspanningen. Economisch dus.

Teveel nieuwe termen en dus te moeilijk en te futuristisch, denkt U ? Zeker niet.
Het komt erop aan de samenhang te zien tussen toeristische info bronnen, portalen voor beeldpublicatie en digitale positie bepalingssystemen. Aan de hand van praktische voorbeelden in Vlaanderen.
Als u wat basiskennis zou missen over het gebruik van of het schrijven op het internet, of over digitale fotografie, of het gebruik van digitale route- en kaartsystemen of iets anders, dan bestaan hiervoor kortlopende opleidingen en informatiesessies om u snel bij te werken. Levenslang leren is toch een belangrijke doelstelling nietwaar ?

Welk resultaat mag u verwachten voor uw investering in tijd en moeite ?

Alleszins verkrijgt u een beter inzicht in het functioneel gebruik van nieuwe, nuttige toepassingen en hulpmiddelen voor reisleiders en stadsgidsen.
Uw ‘zichtbaarheid’ en netwerk worden vergroot en misschien ontstaat een draagvlak voor nieuwe activiteiten: het schrijven van scenario’s voor audio stadsgidsen bijvoorbeeld of meewerken aan de redactie van een van de vele reisportalen ?
Wellicht wordt ook uw waarde als ‘entertainer’ verhoogd, want door het gepast gebruik van multimedia kunt u een groep ‘bespelen’ en de sfeer be├»nvloeden.
Gebruik van multimediale bronnen laat u toe om visueel en sneller informatie te assimileren. Wat u hoort, ziet en leest blijft langer bij.
Als u zelf informatie of beeldmateriaal publiceert, zal een eenvoudige webstatistiek u vertellen of en hoe dikwijls uw bijdrage gelezen of bekeken wordt
En niet te onderschatten, bij uw digitale exploratietochten wordt uw talenkennis actief gehouden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten